مقالات درحال آماده‌سازی                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (292 مشاهده)
زمینه و هدف: طیف اختلالات اوتیسم اثرات شدیدی بر زندگی خانوادگی ازجمله انسجام روانی و کیفیت زندگی دارد. ازاین‌رو پژوهش حاضر باهدف اثربخشی معنادرمانی بر انسجام روانی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان اوتیسم انجام شد.
روش بررسی: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. جامعه‌ی آماری تمامی مادران کودکان مبتلابه اوتیسم، مرکز اوتیسم رازی شهر بهارستان در سه ماه آخر سال 1397 تشکیل می‌دادند. تعداد 30 نفر از مادران به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به‌صورت تصادفی جایگزین گردیدند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها، از مقیاس انسجام روانی آنتونسکی (1993) و مقیاس کیفیت زندگی بهداشت جهانی (2002) بودند. افراد در گروه آزمایش در 8 جلسه معنادرمانی تحت درمان قرار گرفتند و گروه گواه هیچ درمانی را دریافت ننمود. جهت تحلیل داده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره استفاده شد (سطح معنی‌داری 01/0 در نظر گرفته شد).
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه در انسجام روانی و کیفیت زندگی تفاوت معناداری بود. نتایج نشان داد میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی گروه آزمایش قبل و بعد از مداخله به ترتیب 54/6± 54/27؛ 43/6± 87/29؛ انسجام روانی قبل و بعد از مداخله به ترتیب برابر با 23/ 5± 76/48؛ 57/5±89/52 بود. همچنین اندازه اثر نمره کیفیت زندگی 421/0 (001/0=p) و انسجام روانی 378/0 (001/0=p) به دست آمد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد آموزش معنادرمانی موجب افزایش انسجام روانی و کیفیت زندگی مادران دانش آموزان اوتیسم شده است.
متن کامل [PDF 301 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۲/۲۱

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb