جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 6 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari Mollamahmoud F, Sharifidaramadi P, Farrokhi N, Moghaddas A. Efficacy of a Newly-Designed Physical Cognitive and Emotional Education Program on Self-concept of Female Students with Visual Impairment. MEJDS. 2018; 8 :6-6
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1183-fa.html
اصغری ملامحمود فاطمه، شریفی درآمدی پرویز، فرخی نورعلی، مقدس علیرضا. تدوین و بررسی اثربخشی برنامهٔ آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ بر خودپندارهٔ دانش‌آموزان دختر نابینا. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :6-6

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1183-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (226 مشاهده)
هدف: نابینایی وضعیت جسمانی آسیب‌دیده با عوارض شدید هیجانی است؛ بنابراین این پژوهش به‌منظور تدوین و تعیین اثربخشی برنامهٔ آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ بر خود پنداره دانش‌آموزان دختر نابینا صورت گرفت.
روش‌بررسی: این پژوهش با روش نیمه‌آزمایشی با طرح (پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل) بود. جامعهٔ آماری را تمامی دانش‌آموزان دختر ابتدایی که در مدارس نابینای دخترانهٔ شهر تهران مشغول به تحصیل بودند، تشکیل دادند. نمونهٔ پژوهش عبارت بود از ۳۰ نفر از دانش‌آموزان پایه‌های مذکور که به‌شیوهٔ تصادفی انتخاب شده و در گروه‌های آزمایش و کنترل به‌صورت تصادفی گمارده شدند. برنامهٔ آموزشی مسائل جسمانی، شناختی و هیجانی بلوغ طی ۱۰ جلسهٔ ۹۰ دقیقه‌ای (دوبار در هفته) در مدرسه نابینایان بر گروه آزمایش اجرا گردید. به‌منظور ارزیابی خودپندارهٔ دانش‌آموزان نابینا از پرسشنامهٔ خودپندارهٔ پیرزهریس (۱۹۶۹) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که برنامهٔ آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به‌طور معناداری افزایش خودپنداره و ابعاد آن به جز اضطراب در مرحلهٔ پس‌آزمون را در پی داشته است (۰٫۰۰۱˂P).
نتیجه‌گیری: نتایج بیانگر این بود که برنامهٔ آموزش جسمی، شناختی و هیجانی بلوغ روشی مؤثر برای رشد خودپنداره در جهت افزایش رفتار، وضعیت شناختی و ذهنی، ظاهر و ویژگی جسمانی، محبوبیت، شادی و رضایت‌مندی در دانش‌آموزان دختر نابینا است.
متن کامل [PDF 726 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۵

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2018 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb