جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Towhidi A, Karimi Bahrasmani A. The Effectiveness of Attention Training on Math Academic Achievement and Academic Self-efficacy in Students with Borderline Intelligence Quotient. MEJDS. 2018; 8 :45-45
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1091-fa.html
توحیدی افسانه، کریمی بحرآسمانی ارسلان. اثربخشی آموزش توجه بر پیشرفت تحصیلی ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان با بهرهٔ هوشی مرزی. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :45-45

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1091-fa.html


1- دانشگاه شهید باهنر کرمان
2- اداره آموزش و پرورش استان کرمان
چکیده:   (114 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش بررسی ‌اثربخشی آموزش ‌توجه ‌بر پیشرفت تحصیلی ریاضی و خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان با بهرهٔ هوشی مرزی بود.
روش‌بررسی: این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از بین تمامی دانش‌آموزان دختر دیرآموز در پایهٔ چهارم دبستان و ناحیهٔ یک کرمان، به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای ساده، ۲۴ دانش‌آموز مرزی انتخاب شدند. سپس در هرگروه آزمایش و کنترل، هر یک، ۱۲ دانش‌آموز جایگزین گردید. گروه آزمایش به‌مدت ۱۲ جلسهٔ ۴۵ دقیقه‌ای آموزش توجه را دریافت کردند، در‌حالی‌که گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس هوش وکسلر به‌عنوان ابزار شناسایی بهرهٔ هوشی مرزی و آزمون پیشرفت تحصیلی ریاضی و پرسشنامهٔ خودکارآمدی تحصیلی، به‌عنوان ابزارهای اندازه‌گیری استفاده شد. داده‌ها با تحلیل کواریانس چندمتغیری (MANCOVA) به کمک SPSS نسخهٔ ۲۰ تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر آموزش توجه بر افزایش پیشرفت تحصیلی ریاضی (۰٫۰۰۱>p) و بر خودکارآمدی در مقیاس‌های استعداد (۰٫۰۰۱>p)، بافت (۰٫۰۰۱>p) معنادار است، ولی بر ‌مقیاس تلاش معنادار نیست.
نتیجه‌گیری: درمجموع، براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که آموزش توجه، نقش اساسی در بهبود پیشرفت تحصیلی ریاضی تحصیلی دانش‌آموزان دختر با هوش مرزی دارد و با درنظرگرفتن استعداد و بافت در خودکارآمدی آنان مؤثر خواهد بود. 
متن کامل [PDF 525 kb]   (68 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: توانبخشی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb