جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaledian M, Nemati Sogolitappeh F, Arjmand Kermani R. The Effectiveness of Teaching Emotional Intelligence on Loneliness and Resilience and Mental Health in addicts Addicts. mejds. 2018; 8 :48-48
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1081-fa.html
خالدیان محمد، نعمتی سوگلی تپه فاطمه، ارجمند کرمانی رؤیا. کارآمدی آموزش هوش ‌هیجانی بر احساس ‌تنهایی، تاب‌آوری و سلامت روان افراد معتاد. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :48-48

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1081-fa.html


1- دانشگاه پیام نور
2- دانشگاه تبریز
چکیده:   (1809 مشاهده)
هدف: اعتیاد به مواد‌مخدر از مسائل و معضلات ‌اجتماعی عصر حاضر، خصوصاً در کشورهایی مانند ایران با شرایط اجتماعی جوان و شرایط جغرافیایی خاص خود بوده که زمینه‌ساز مشکل سلامتی جدی برای کشور است؛ لذا هـدف از پژوهش حاضر بررسی کارآمدی آموزش هوش‌هیجانی بر احساس‌تنهایی، تاب‌آوری و سلامت روان افراد معتاد است.
روش‌بررسی: این پـژوهـش نیمه‌آزمایـشی از نوع پیـش‌آزمون‌ـ پس‌آزمون با گروه گواه اسـت. جامعهٔ مطالعه شامل ۱۰۰ نفر افراد معتاد مراجعه‌کننده به مراکز متادون‌درمانی ترک ‌اعتیاد‌ نیکو‌سلامت شهرستان‌ قروه در سال‌۱۳۹۲‌بود. حجـم نمـونـه ۲۴ نـفـر از افراد معتاد متأهل بود که با استفـاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخـاب شدند. این افراد به‌صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (۱۲=n) و گواه (۱۲=n) جای‌گماری شدند. گروه‌ آزمایش تحت نُه جلسهٔ ‌۹۰‌دقیقه‌ای آموزش ‌هوش ‌هیجانی قرار گرفت. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامهٔ ۲۰ ‌سؤالی احساس ‌تنهایی‌ کالیفرنیا UCLA (راسل، پپلا و فرگوسن، ۱۹۷۸)، پرسشنامهٔ ۲۵‌سؤالی تاب‌آوری CD-RISC (کانر‌و دیویدسون، ۲۰۰۳)، و پرسشنامهٔ ۲۸‌سؤالی سلامت روانGHQ-28 (گلدبرگ، ۱۹۷۲) استفاده شد و جهت تحلیل‌داده‌ها از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات تاب‌آوری در پس‌آزمون گروه آزمایش، به‌طور معنا‌داری از میانگین نمرات پس‌آزمون در گروه ‌گواه بیشتر است. همچنین میانگین نمرات سلامت ‌روان و احساس‌ تنهایی در پس‌آزمون گروه ‌آزمایش به‌طور معنا‌داری از میانگین نمرات پس‌آزمون در گروه گواه کمتر است (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: باتوجه به یافته‌های پژوهش نتیجه‌گیری می‌شود که آموزش هوش‌ هیجانی بر احساس ‌تنهایی و تاب‌آوری و سلامت‌ روان افراد ‌معتاد مؤثر است.
متن کامل [PDF 529 kb]   (446 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۳/۱۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۷/۱۴

فهرست منابع
1. Karamirad B, Zargar Y, Mrhrabizadeh Honarmand M. The Effectiveness of Emotional Intelligence Training on the Preparedness of Addiction in Male Students. Journal of Social Psychology. 2013; 8 (29): 33-43. [Persian]
2. Norouzi H, Shah Hosseni M. Mindfulness-based cognitive therapy and substance use disorder: Theory and research review. SH-Addiction. 2016; 3 (10):125-145. [Persian] [Link]
3. Feizi Manesh B, Yarahmadi Y. A Survey of the Effect of Methadone Maintenance Treatment (MMT) on Cognitive Functions of Opioid-dependent Patients in Central prison of Hamedan. MEJDS. 2017; 7 :16-16. [Persian] [Link]
4. Abasi A, Kamkar A, Bagherizadeh Gh, Panahanbari A. Analyze mental health of Yasuj medical science university students. Journal of Tazkieh and Teb. 2001; 10 (4): 34 -8. [Persian] [Link]
5. Emamhadi M A, Jalilvand M, Salehi M. Frequency of Psychological Disorders in Male Murderers. Social Welfare. 2006; 5 (20) :153-162. [Persian] [Link]
6. Pourafzal F, Seyedfatemi N, Inanloo M, Haghani H. Relationship between Perceived Stress with Resilience among Undergraduate Nursing Students. Hayat. 2013; 19 (1):41-52. [Persian] [Link]
7. Zarbakhsh Bahri MR, Rashedi V, Khademi MJ. Loneliness and Internet addiction in students. Journal of Health Promotion Management. 2013;2(1):32-8. [Persian]
8. Pasha R, Golshekoh F. Effect of Emotional Intelligence Training on Aggression and Social Adjustment on Students with Behavioral and Emotional Disorders. Middle Eastern Journal of Disability Studies (MEJDS). 2017; 7(13): 34-34. [Persian] [Link]
9. Hasanvand B. The relationship of emotional intelligence with self-esteem and academic progress. International Journal of Psychology and Behavioral Sciences. 2012;2(6):231-6. [Link]
10. Charsoughi BT, Abedi MR, Nilforoushan P. The effect of emotional intelligence group training on human and social capital in Isfahan University of technology. International Letters of Social and Humanistic Sciences. 2015;50:91-9. [Link]
11. Omidi Arjanki S, Kord Noghabi R, Ghorbali A. The Effect of Emotional Intelligence Training on Enhancing Primary Girl School Students Emotional Intelligence. Knowledge and research in applied psychology. 2013; 14(1): 5-13. [Persian] [Link]
12. Hoaizavi Z, Enayati MS. study of the effect of emotional intelligence training on use from confronting stress among high school girl students in Ahvaz in the academic year 2009-10. Journal of Social Psychology. 2010; 5 (14): 95-109. [Persian] [Link]
13. Siu AF. Trait emotional intelligence and its relationships with problem behavior in Hong Kong adolescents. Personality and Individual Differences. 2009;47(6):553-7. [DOI]
14. Mayer J, Salovey P. What Is Emotional Intelligence? New York: Basic Books; 1997.
15. Russell DW. UCLA Loneliness Scale (Version 3): Reliability, validity, and factor structure. Journal of personality assessment. 1996 Feb 1;66(1):20-40. [DOI]
16. Amini F. The Relationship between Resiliency and Burnout in Nurses. Journal of Research Development in Nursing and Midwifery. 2013; 10 (2): 94-102. [Persian] [Link]
17. Khaledian M, Hasan Pour S, Ghadermarzi H. A survey on the comparison of mental health and life expectancy in employed and unemployed people. International Journal of Applied Psychology. 2012;2(6):137-41. [DOI]
18. Ansari M, Ravshandelarbatani T, Alipour T. Role of Librarians’ Emotional Intelligence in Applying Conflict Management Strategies. Journal of Information Research and Public Libraries (Library Message). 2010; 16 (3): 39-57. [Persian] [Link]
19. Koole SL. The psychology of emotion regulation: An integrative review. Cognition and emotion. 2009;23(1):4-41. [Link]
20. Zahed-Babelan A, Jamaloei HR, Sobhani RH. An investigation of the relationship between attachment to God and resilience with meaningful life among students. Knowledge and Research in Applied Psychology. 2012;13(49):75-85. [Persian] [Link]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb