جلد 8 - شماره سال ۱۳۹۷                   ‫جلد (8): 28 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghan Y, Hekmatiyan Fard S, Kamran L. The Effect of Resilient training on Social Competence and Self-Esteem of Students with Learning disabilities. mejds. 2018; 8 :28-28
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1064-fa.html
دهقانی یوسف، حکمتیان فرد صادق، کامران لیلا. اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر شایستگی اجتماعی و عزت‌نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی. 1397; 8 () :28-28

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1064-fa.html


1- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (1519 مشاهده)
هدف: نقص شایستگی اجتماعی و عزت‌نفس خصیصهٔ دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری محسوب می‌شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر شایستگی اجتماعی و عزت‌نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری انجام شد.
روش‌بررسی: روش این پژوهش شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعهٔ آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان مراجعه‌کننده به مراکز ناتوانی‌های یادگیری شهر بوشهر تشکیل دادند. نمونه شامل ۳۴ دانش‌آموز که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه (آزمایش ۱۷ نفر) و (کنترل ۱۷ نفر) به‌صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهٔ عزت‌نفس کوپر اسمیت (۱۹۶۷)، مقیاس شایستگی اجتماعی فلنر و همکاران (۱۹۹۰)، مقیاس هوش کودکان وکسلر، مصاحبهٔ بالینی و برنامهٔ آموزشی تنظیم تاب‌آوری شوان‌کر و همکاران (۱۹۹۱) بود که طی ۹ جلسهٔ ۱٫۵ ساعته، دوبار در هفته در گروه آزمایش اجرا شد. در‌حالی‌که برای گروه گواه چنین مداخله‌ای صورت نگرفت. داده‌های حاصل از اجرای پرسشنامه‌ها در دو گروه در سه مرحله اندازه‌گیری شد و با تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و نرم‌افزار آماری SPSSنسخهٔ ۲۲ تجزیه‌و‌تحلیل گردید.
یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش تاب‌آوری بر شایستگی اجتماعی و عزت‌نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری اثر داشته (۰٫۰۰۱>p) و این تأثیر در مرحلهٔ پیگیری دو ماهه پایدار ماند (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش، می‌توان از روش آموزش تاب‌آوری به‌عنوان روش مداخله‌ای برای بهبود شایستگی اجتماعی و عزت‌نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری استفاده کرد.
متن کامل [PDF 1103 kb]   (513 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۳۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۱۰

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb