جلد 9 - شماره سال ۱۳۹۸                   ‫جلد (9): 69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimzandi M, Pourhoseini Lilakohi F, Mosadeg Firozabadi S, Mohseni Taromsari M. Training Theory of Mind on Social Skills and Behavioral Problems in Specific Learning Disability with impairment in reading or dyslexia Students. mejds. 2019; 9 :69-69
URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1040-fa.html
کریم زندی محسن، پورحسینی لیله کوهی فاطمه، مصدق فیروز آبادی صغرا، محسنی طارمسری مریم. اثربخشی آموزش نظریهٔ ذهن بر مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن. مجله مطالعات ناتوانی. 1398; 9 () :69-69

URL: http://jdisabilstud.ir/article-1-1040-fa.html


1- دانشگاه فرهنگیان گیلان
چکیده:   (94 مشاهده)

 
زمینه و هدف: اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن یکی از انواع ناتوانی یادگیری ویژه بوده که عامل مهم‌تر در موفق‌نبودن دانش‌آموزان در مدرسه است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریهٔ ذهن بر مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری دانش‌آموزان اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن انجام شد.

روش‌بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعهٔ آماری را تمامی دانش‌آموزان اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن، در مقطع ابتدایی شهرستان رشت تشکیل دادند که در سال تحصیلی ۹۶-۱۳۹۵ مشغول به تحصیل بودند و به مرکز مشکلات یادگیری این شهر مراجعه کردند. از این میان ۳۰ نفر به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شده و به‌طور مساوی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. آزمون هوشی وکسلر کودکان جهت ارزیابی هوشی کودکان و آزمون تشخیصی خواندن نُما برای تشخیص اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن دانش‌آموزان به‌کار رفت. سپس مقیاس درجه‌بندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (۱۹۹۰)،روی هر دو گروه اجرا شد. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش در ۱۲ جلسهٔ ۶۰دقیقه‌ای، توسط روش نظریهٔ ذهن، آموزش دریافت کردند. در پایان آموزش، مقیاس مهارت‌های اجتماعی بر هر دو گروه صورت پذیرفت. داده‌ها با آزمون آماری تحلیل واریانس و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخهٔ ۲۳ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمرات مهارت‌های اجتماعی قبل از آموزش برای گروه آزمایش ۳٫۹۳±۴۷٫۰۰ و در گروه گواه ۳٫۱۶±۴۷٫۰۰ و برای نمرات مشکلات رفتاری در گروه آزمایش ۵٫۲۱±۴۳٫۷ و برای گروه گواه ۳٫۵۲ ± ۴۴٫۵بود. این مقادیر بعد از آموزش نظریهٔ ذهن، برای مهارت‌های اجتماعی در گروه آزمایش ۵٫۵۷±۶۸٫۲ و در گروه گواه ۲٫۴۹±۴۶٫۷ و برای نمرات مشکلات رفتاری در گروه آزمایش ۵٫۹۶±۳۱٫۸ و در گروه گواه ۲٫۶۵ ± ۴۵٫۸به‌دست آمد. نتایج تحلیل واریانس نمرات پس‌آزمون در مقیاس مهارت‌های اجتماعی بیانگر تفاوت معنا‌دار میان گروه‌ها است (۰٫۰۰۱>p).
نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش روش نظریهٔ ذهن باعث افزایش مهارت‌های اجتماعی و کاهش مشکل‌های رفتاری دانش‌آموزان اختلال یادگیری ویژه با آسیب خواندن شده است.


 
 

متن کامل [PDF 442 kb]   (47 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: روانشناسی
دریافت: ۱۳۹۷/۲/۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۴/۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله مطالعات ناتوانی (علمی- پژوهشی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Middle Eastern Journal of Disability Studies

Designed & Developed by : Yektaweb